Friday, June 10, 2011

Jom Tulis Cerpen


saya hanya mencuba saja~~~hehehhehe


jom join segmen nie  klip sini nak taw


AIR MATA AKU CUKUP KERING..

Aduuiihh…...puas betul aku tidur petang ni…mau x nya dah  2 malam aku asyik jaga ja…entah laaa kenapa..tapi sekarang aku selalu bazirkan masa tidur aku….naik runsing dengan kesihatan diri nie…bukan apa,tidur x cukup. makan pom x tentu waktu…..perut aku nie kadang-kadang sakit yang teramat sangat tapi yang di hairan kan bukan sakit perut,sakit dalam perut…sampai aku x boleh agak kat bahagian mana…roommate aku ada r suruh pergi jumpa doctor..aku ja yang segan nak pergi jumpa doctor…aku selalu bagi alas an yang sakit kejap ja…ya laa..memang kejap ja…sejam pastu ok la…tapi dalam seminggu ada lah dua tiga kali sakitnya…aku nak tahan ja sampai la aku dah x ley tahan….macamana pom aku ok ja…dalam masa yang sama,telinga aku juga buat hal….2 bulan yang lepas, hujung minggu cuti aku pergi la enjoy dengan member dekat bukit air,perlis…bersama sa(roommate aku sekarang),esya(member kelas) dan yana(member esya)….jalan-jalan ke sana untuk mandi air terjun…seronok duk mandi air masuk laka dalam telinga…mula-mula ok ja…dalam 2 minggu kemudian,terasa berdengu(aku x tahu apa sebenarnya nie)..urm aku pom ada plan nak p klinik..petang tu lepas kelas aku pom ajak kawan aku teman ke klinik..nasib xda apa-apa kan..just bagi sejenis ubat ja…tapi still kena titis dalam telinga…tu yang malas nie…aku kena gak untuk kesihatan diri ni….sampai sekarang aku still guna lagi…sebab kadang-kadang telinga aku x ok ja…

***************************************************************************

malam sabtu, iaitu malam hujung minggu…aku dengan kawan kelas aku ja stay hostel yang lain dah balik rumah family,maklum la diorang budak-budak sini ja...x hairan la kalau nak balik rumah..aku kat hostel ja..malas nak keluar..nak rehatkan diri ja rasanya…malam tu entah kenapa rasa sunyi ja..macam aku yang stay kat poli nie…..jam dah pukul 1.45 pagi.mata belum tunjuk yang nak tidur…aku tekad nak rebahkan diri atas tilam empuk kepunyaan poli….aku cuba sandarkan diri di dinding yang sentiasa sejuk…tiba-tiba aku terkenang peristiwa 6 tahun lepas….masa tu umur aku 15 tahun..
masa tu aku belajar mengaji al quran di rumah jiran aku yang terletak di hadapan rumah aku….aku just kena  lintas jalan ja…dalam rumah tu tinggal satu family..iaitu sepasang suami isteri dan 3 anak laki….aku mula takut untuk ke sana apabila salah sorang anak nya,fitri(bukan nama sebenar) selalu menghampiri aku..dengan keadaan nya yang selalu mabuk..selalu keluar masuk penjara..memang kepala penyamun laa…tapi ayahnya adalah ustaz(yang x di iktirafkan)….perkara ni aku simpan ja  xda rasa nak bagi taw family aku..disebabkan aku x pecahkan cerita ni kat sapa-sapa so,fitri sudah berani datang intip aku dalam rumah masa family aku tiada di rumah….hidup aku semakin takut…..semakin hari semakin dia  berani…mulut aku semakin hari semakin berat untuk berkata apa…
aku mempunyai  seorang abang dan 2 orang adik iaitu perempuam dan lelaki, yang lelaki bongsu OKU..(kanak2 istimewa) masa tu adik aku belum lagi boleh berjalan….mak dengan ayah aku sibuk bekerja maklumlah masa tu kehidupan aku ngan family xsama macam sekarang dan mereka terpaksa bekerja cari diut untuk makan seharian..kehidupan dulu ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang…..pagi tu mak aku tinggalkan aku bersama adik bongsuku sendirian di rumah….tiba2 terasa kelibat orang lalu di bahagian ruang tamu sebalik tingkap cermin…aku bergegas ke sudut pintu sambil mendukung adikku…lalu,aku dengan pantasnya berlari ke pintu gate luar rumah dan berlari menuju ke kanan bahu jalan….aku takut,aku menangis keseorangan…xda siapa di sisi aku masa tu….hanya lah adik aku yang xtahu apa-apa di sisi dan melihat aku menangis…kawasan kampung rumah aku jarang di duduki orang….so,xda la tempat untuk aku mintak pertolongan……dari jauh aku tengok ada 2 orang budak laki sedang lepak…..aku menarik nafas lega..fikiran aku mula tenang,…aku menghampiri mereka,mustahil untuk meminta tolong dari mereka kerana salah sorang dari mereka adalah adik kepada fitri…aku kembali cemas memikirkan kemana aku mahu tuju….aku kembali ke bahu jalan sambil menangis di dalam hati…..jam dah menunjukkan pukul 12….setengah jam lagi ayahku bakal pulang dari kerja…..aku beranikan diri untuk pulang ke rumah…saat tu,rumah yang kosong di tinggalkan tanpa berkunci aku perhatikan satu per satu keadaan nya…..sebiji motor ada di perkarangan rumah aku..aku menarik nafas lega apabila ayahku dah balik dari kerja…aku berlari mendapatkan ayah aku…saat tu jugak ayahku melihat aku dengan muka yang hairan..
“akak dari mana nie..?keluar rumah xkunci pintu…”soal ayahku…
“akak pergi kedai tadi….lupa nak kunci pintu kot..”jawabku dengan nada yang perlaham ditambahkan dengan suara yang getar2..
Aku masuk ke dalam rumah dan bersiap-siap untuk ke sekolah…
Seminggu selepas kejadian itu,aku dah berjaya melupanya…..tapi malang sekali nasib aku apabila fitri datang lagi…hati ni aku terlepas pandang akan keadaan pintu yang x berkunci….sedang asyik aku menonton tv..tiba-tiba aku terasa kakiku di gengam kemas…aku toleh dan menjerit sekuat hati…namun, apa daya aku yang sememangnya lemah ni…aku cuba untuk melepaskan diri dari gengaman jantan bernama fitri tu…aku menangis…
“lepaskan aku..”jeritku sambil meronta-ronta..
“just untuk kali ni ja…lepas ni aku xkacau engkau dah..”katanya…
Berderau bulu romaku dengar kata-kata yang terpancul dari mulutnya itu..nafasnya sangat busuk seperti baru minum arak…badan nya menghimpit aku…..setelah 5 minit aku meronta aku Berjaya lepaskan diri aku berlari ke pintu tapi malang nya pintu berkunci dan mengambil masa untuk membuka nya…fitri meghampiri aku lagi dan sempat megheret aku lalu aku jatuh ke lantai…badanku sudah tiada berdaya lagi untuk bergerak…tubuhku di usung masuk ke dalam bilik….hari tu aku jadi mangsa santapan jantan binatang…..aku pengsan dan tidak sedarkan diri selama 2 jam…aku buka2 ja mata,semua yang berlaku seolah-olah aku berada dalam mimpi….aku menangis teresak-esak…fikiran aku bercelaru….aku mula fikirkan yang negative..nak teruskan kehidupan dan harungi kehidupan ni..?semuanya bermain di fikiran aku…aku sendirian,tiada kawan,family yang boleh untuk ringan kan beban ni…..aku diam kan diri tanpa bagtau mak ayah aku lagi…..
Aku terasa sungguh takut untuk berhadapan dengan hari2 yang mendatang..hanyalah allah tempat aku mengadu….setiap kali sembahyang aku minta dari allah agar dia akan berubah dari kehidupannya..dan xkan ganggu aku lagi…..hampir setiap saat aku terpaksa berhati-hati dengan sekeliling ku...
Dalam masa yang sama aku dengar berita yang heboh mengenai fitri yang cuba masuk ke dalam rumah salah sorang dari kampung aku..tapi xda bukti yang boleh menyebabkan dia di tangkap…..kalau di tangkap pom pasti akan bebas balik…sebab family dia org kaya dan mampu untuk membebaskan anaknya itu…..oleh sebab itulah dia berani membuat apa-apa hal…
Aku seolah-olah sudah jadi isteri dia…bila nak cari aku..aku pulak seperti lembu kena cucuk hidung ikut ja katanya…aku pom xfaham dengan diri aku masa tu macam kena something ja…..entah bila aku nak ngadu perihal ni kepada mak ayah aku…satu hari,masa on the way nak pergi mandi..aku terlihat kelibat fitri di balik pintu rumah sedang memcuba untuk masuk tapi gagal sebab aku guna kunci yang dalam…aku dengan tersenyum melangkah ke bilik air yang terletak di bahagian dapur…15 minit kemudian,aku balik ke bilik untuk siap-siap ke sekolah..setelah aku mengunci pintu bilik tiba-tiba aku di pelik dari belakang..aku cuba meronta dan terfikir yang sia-sia sahaja aku meronta kerna aku xakan berdaya…..mata aku terpandang akan mangkuk yang sangat tebal di sisi meja study…aku dengan lajunya mencapai dan menghentak di bahagian kepalanya…mangkuk tu berkecai pecah,salah satu kepingan tu turut melompat ke kepala ku….aku terasa sangat pedih…gengaman yang kuat dari fitri mula longgar dan fitri mula berlari keluar dari rumah aku sambil tangan nya memegang kepala seakan-akan berdarah….aku membiarkan kepingan-kepingan tu di situ lagi…..5 minit kemudian ayah aku balik dan aku ke sekolah…..kepala ku mula sakit dalam kelas…dan aku dapati ada bengkak…..kesan dari serpihan kaca mangkuk tersebut..
Malam tersebut,aku pergi mengaji bersama adikku….malam tu adik aku tinggalkan aku sendirian..aku mula takut apa-apa jadi… di depan rumah kelihatan adik dan abg aku sedang berbual-bual..semasa aku nak lintas jalan fitri muncul di sebalik pokok dan menarik aku..aku lihat abang dan adik aku toleh ke aku tapi kenapa mereka tidak tolong aku..?kenapa biarkan aku macam nie..?kenapa abang x tolong adik nya yang derita nie..?kenapa nak biarkan saja..?...aku mula menangis dan fitri melepaskan aku…
Sampai di rumah aku tengok abang aku dengan pandangan yang sangat-sangat marah…aku mencari dan mendapatkan mak aku…….mak aku didapur tengah siapkan something..tiba-tiba,…
“tengah hari td ada orang masuk rumah kita..”kataku…mataku berkaca..
“sapa”?tanya mak aku…sambil tubuhnya bertukar posisi ke hadapan aku…
“fitri…”…..
Mak aku mula gelabah dan aku pulak macam orang gila..xtaw nak cakap apa…aku just cakap yang dia cuba nak rogol aku…saat tu jugak..mak memanggil abg untuk memanggil ibu fitri dan berbincang perihal kebenarannya hal ni…aku menarik mak aku ke bilik dan menunjukkan kesan serpihan kaca mangkuk berkenaan…mak aku memeluk aku dan meminta maaf keran selalu di tinggalkan.aku sedih tapi air mata aku sudah kering untuk menangis lagi…..mak aku tidak berpuas hati dengan perjelasan fitri yang tidak mengaku dalam kes ni….mak aku mula menelefon membernya selalu SDA di kampung…beliau memcadangkan agar perkara nie di report ke pihak atasan iaitu polis..
Pagi keesokannya aku bersama mak dan ayah ke ipd paloh untuk membuat laporan..kebetulan polis dari daerah gua musang berada di sana dan aku di soal siat oleh sarjan misai ya sungguh tegas…balik dari bilik soal siasat tu aku terus deman..seminggu gak laa….kes nie sampai sekarang masih belum selesai… polis just ambil kes nie xlama pom sebab kami xnak jadi apa dan xnak malu…polis datang buat tangkap gambar dan ambil bukti …aku xnak jadi apa,dah ok kalau dia xkacau aku..tapi sayangnya aku dengar macam-macam cerita buruk mengenai aku yang keluar dari family fitri…mengenai family aku…..sampai sekarang aku belum sedia untuk cerita perkara yang sebenarnya….
Semakin lama aku dalam kampung tu semakin susah untuk aku lupakan…dan aku cakapkan pada mak ayah aku untuk pindah tempat belajar…habis ja PMR aku bertukar ke teknik kuala krai… x selalu la aku balik..first time aku berjauhan dari family,hanya allah ja yang tahu perasaan aku…namun,aku berserah pada illahi….
2 tahun aku belajar di teknik…saat nya untuk aku balik ke kampung…..setahun aku pertaruhkan kehidupan aku dengan kisah silam aku..aku ingatkan aku dah cukup kuat untuk teruskan kehidupan di kampung namun,aku silap….aku masih belum sedia……last minit,aku terima tawaran politeknik perlis…..dan aku masih disini…..aku dah semakin kuat,…dengan ada nya kawan2 yang sering member aku dorongan untuk yakin pada diri….terima kasih kawan….
Buzz…buzz…
Jam loceng aku aku menunjukkan pukul 6.30 pagi…ya allah…lama nya aku flashback masa silam aku..aku mencapai tuala dan ke bilik air untuk mandi dan tunaikan suruhan allah…aku tersenyum sendirian apabila selesai solat…
sekarang aku mula menyesal atas kejadian yang menimpa diriku...kalau lah dari dulu lagi aku berterus terang dalam hal ni tentu hidup aku x seperti sekarang...aku sangat-sangat menyesal dan berharap yang ianya x akan berulang lagi..






1 comment: